Autoklub České republiky
NEpolese

Nejsem raubíř,
jezdím jako profík,
podporuji bezpečnost!

Autoklub České republiky v partnerství se státním podnikem Lesy České republiky připravil program #NEpolese, který si klade za cíl eliminovat nelegální motorismus v lesích. V době zásadní obnovy krajiny je třeba vysvětlovat motorkářům a amatérským jezdcům všechna rizika a nebezpečí, kterým se vystavují, jež působí nebo mohou způsobit. Mohou ublížit přírodě, ohrozit ostatní návštěvníky lesa a v neposlední řadě riskují i svoje vlastní zdraví. Pro motorkáře a jezdce jsou k dispozici přírodní tratě, na kterých se mohou do sytosti vyřádit. Za odborného dohledu a se zázemím sportovního areálu. Navíc, v rámci programu #NEpolese nyní každý zájemce získá slevu 100 Kč na jednu tréninkovou jízdu!

Přijďte se svými stroji vyzkoušet stejné offroadové tratě jako hvězdy motorsportu. Navštivte profesionální areály s kvalitním zázemím a poznejte řadu motoristických nadšenců.

„Nechceme jít jen cestou kontrol a represe, ale i prevence. Chceme jezdce motivovat, aby využívali schválené offroadové tratě s adekvátním ekologickým zázemím. Kromě Policie ČR jsme zahájili spolupráci s Autoklubem České republiky coby mezinárodními federacemi pověřené jediné autority motoristického sportu u nás,“ říká Josef Vojáček, generální ředitel Lesů ČR. Každý jezdec, který si stáhne aplikaci Klub nového lesa a zaregistruje se, získá stokorunovou slevu na jízdu v 16 offroadových areálech po celé České republice, jejichž seznam s on-line přihláškou najdete níže. Seznam tratí je k dispozici v mobilní aplikaci Klub nového lesa a během října bude zveřejněný i na portálu www.NEpolese.cz. Součástí programu je i komunikační a vzdělávací kampaň, většina se uskuteční na akcích, kde se motoristé setkávají nejčastěji. Autoklub je držitelem národní autority v automobilovém a motocyklovém sportu, prostřednictvím svých pobočných klubů ovlivňuje členskou základnu. Edukace v této oblasti začíná již u nejmladších jezdců. „Jezdit načerno po lese prostě není správné. Bojujeme proti nezákonným vjezdům do lesa, tito raubíři ohrožují nejen sebe, ale především turisty, houbaře, lesníky, nedodržují žádné zásady. Organizovaná sportovní činnost probíhá podle přísných pravidel, v Autoklubu ji má na starosti Komise životního prostředí, školíme pořadatele a dodržujeme pokyny, které nám zadá lesní správa,“ vysvětlil Jan Šťovíček.

Ambasadoři programu #NEpolese

Radek Skalický

hobby jezdec motokrosu

Vítězslav Marek

mistr světa v motokrosu

Karel Loprais

legenda Dakaru

„Musím přiznat, že jsem dřív po lese jezdil, ale už bych to neudělal. Vím o dalších deseti klucích, které stáhnu, a za ušetřené peníze půjdeme po svezení se na offroadové trati někam posedět.“

Radek Skalický, hobby jezdec motokrosu

„I kdyby mě někdy napadlo jezdit po lese, od počátků své sportovní kariéry vím, že se to nesmí. Nikdy bych si to nedovolil. Terénní motorky patří na uzavřené tratě.“

Vítězslav Marek, mistr světa v motokrosu

„Jezdit na motorce nebo autem v lese, tam kde to není povolené, je bezohlednost vůči zvířatům i lidem. Hlavně myslete na svoje zdraví!“

Karel Loprais, legenda Dakaru

Přehled offroadových areálů #NEpolese

Klikněte na místo pro detailní informace a objednávku.

Aktuality

15. 1. 2020

Motorkáři ničí kras. Strážci přírody si s nimi neví rady

Blanensko – S turisty, kteří v Chráněné krajinné oblasti Moravský kras rozdělávají oheň nebo vjíždějí do zákazů auty, si dokáží dobrovolní strážci přírody poradit. Na jezdce na terénních motorkách a čtyřkolkách jsou však v rezervacích krátcí. Setkání s nimi jsou v poslední době častější. „Nedávno jsme viděli šest jezdců na terénních motorkách v rezervaci Údolí Říčky. Byli jsme však daleko a nestihli je alespoň vyfotit. Identifikovat takové motoristy je obtížné. Většinou jezdí na strojích bez značek. Mohli jsme zavolat policii, ale to bylo k ničemu. Mžik a byli pryč. Motorkáře jsem viděl i na loukách mezi Sloupem a Petrovicemi,“ řekl dobrovolný strážce přírody z Moravského kras Filip Chalupka. Na místě mohou strážci udělit pokutu až deset tisíc korun. „Nechápu, proč jezdí po lese, plaší zvěř a ničí přírodu. Navíc mohou ohrozit pěší turisty. V regionu jsou podle mě místa, kde mohou jezdit legálně,“ dodal Chalupka. Podle jednoho z motorkářů z Blanenska legální tratě pro enduro i motokros v regionu sice jsou, ale je jich málo. Proto řada jezdců volí les. Týden u nás – 15. 1. 2020

5. 12. 2019

Lesníci proti motorkářům

Motorkáři a jezdci na čtyřkolkách stále častěji vyjíždějí do lesů, kam podle zákona nesmí. Vyplývá to ze zkušeností ochránců přírody i lesníků. Podle Lesů České republiky přitom můžou způsobit až desetitisícové škody, například na nově vysazených porostech. Spolu s Autoklubem České republiky proto chtějí na řidiče apelovat, aby do přírody nejezdili. Barbora MĚCHUROVÁ, redaktorka: Místo ticha v přírodě řev motorů uprostřed Bílých Karpat i v Moravském krasu. Radovan MEZERA, dobrovolný strážce, CHKO Moravský kras: Šestičlenná skupina terénních motorek vyrazila tady z té strany, zabočila, a vlastně projela kolem nás směrem na Pekárnu, na jeskyni Pekárnu, což je vlastně přírodní rezervace. Barbora MĚCHUROVÁ, redaktorka: Motorkářů na podobných stezkách, jako je tato, podle Lesů České republiky přibývá. Příčinou může být i kalamitní těžba dřeva, protože ty obnažené povrchy jezdce lákají a také si můžou myslet, že už přírodě neublíží. Podle mluvčí Lesů České republiky Evy Jouklové už ale na mnoha místech začala obnova lesa. Jízda tak může způsobit desetitisícové škody. Sama mluvčí motorkáře takto vyfotila v Orlických horách. Eva JOUKLOVÁ, mluvčí, Lesy ČR: Poškozují sazenice lesních dřevin, způsobují erozi půdy, porušují lesní zákon, protože nesmí vjíždět žádná motorová vozidla do lesů, omezují ostatní návštěvníky lesa, ale ohrožují i sami sebe tím, že se mohou střetnout s lesnickou technikou. Barbora MĚCHUROVÁ, redaktorka: Lesy společně s Autoklubem České republiky chtějí motorkáře z přírody přesunout na legální motokrosové tratě. Jedna taková je například tady ve Vranově u Brna. Spustili proto kampaň Ne po lese, nabídne osvětové besedy, seznam tratí, i slevy na jízdy. Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR: Ve výši 100 Kč je to 16 tratí po celé republice, takže věřím, že se nám podaří jezdce přitáhnout a dostat na legální tratě, my jsme určitě proti tomu, aby tito raubíři nekontrolovaně v lese jezdili. Barbora MĚCHUROVÁ, redaktorka: Dostihnout motorkáře na svých čtyřkolkách mohou policisté. Za nelegální jízdu přírodou hrozí ve správním řízení pokuta až 15 000 Kč. Desetitisícovou pokutu můžou na místě uložit i strážci přírody, kteří jsou také úředními osobami. Zdroj: Události v regionech Brno – 5. 12. 2019 Dostupné z https://www.ceskatelevize.cz/porady/10122427178-udalosti-v-regionech-brno/319281381991205-udalosti-v-regionech/video/737464

15. 11. 2019

Po hlavě za hranou zákona

Pořádný adrenalin za řídítky terénní motorky se dá zažít nejen na Sahaře nebo v balkánských horách, ale i v Česku. U nás tím ale porušujete zákon. Je to přestupek, ne že ne. Vjíždět motorovým vozidlem do lesa nebo na louku mimo pozemní komunikace se v Česku nesmí, je to porušení zákona. Jenže se to děje přesto, že již existují místa, kde se dá řádit v terénu zcela legálně, navzdory minimálně pětitisícové sankci, a i hněvu nejen lesníků a policie. Ani my nejsme přiznivci divoké jízdy v terénu, ale mapujeme všechny stránky motorismu, tedy i ty stinné. Bez tabulky Na benzínce kousek za Prahou se potkáváme s Tomášem, který zcela propadl jízdě na motorce v terénu. Jeho stroj KTM EXC 500 má odmontovanou registrační značku. „Jde o to, abychom co nejvíce snížili riziko odhalení,“ zaznívá z přilby, kterou si náš průvodce ani na okamžik nesundává z hlavy. Nikdo mu tak neprokáže, že seděl za řídítky v konkrétní době a místě, když jej nechytil za rukáv. A protože nechce pokoušet štěstí, dává znamení. My jej následujeme nejdříve po silnici a pak z blízké vesnice pěšky až do údolí potoka položeného mezi lesem a neobhospodařovanou loukou. I když to z vrcholu kopce tak nevypadalo, v terénu u potoka zjišťujeme stopy i po čtyřkolce a nedaleko i po terénních autech. Zdá se, že je to tu oblíbený koutek. Nedráždit „Vždycky jedeme ve skupině minimálně dvou, optimálně čtyř pěti, ale i deseti lidí,“ popisuje typickou vyjížďku do terénu motorkář. Vzhledem k tomu, že se skupinka pohybuje za hranou zákona, snaží se dělat co nejméně hluku. I když mají louky a lesy svoje majitele, kterým by měli motorkáři zájem projet oznámit, nedělají to. A stejně tak jejich kolegové v teréňácích nebo na čtyřkolkách. „Jen bychom na sebe zbytečně dopředu upozornili,“ říká Tomáš. Protože se jízdy konají převážně o víkendech, není ani tak nouze o setkání s lesníky, hajnými nebo chataři. Většinou chtějí, aby jezdci z místa zmizeli, a je jim jedno kam. „Když někoho vedoucí skupiny zahlédne, dá znamení rukou. Okamžitě zvolňujeme tempo a pomalu projíždíme okolo,“ pokračuje motorkář s tím, že nikdy z místa divoce neprchají. „To zejména chataře obvykle velmi rozzlobí, zastavíme proto a necháme na sebe chvíli řvát.“ Tím se podle něj protistrana trochu vybouří, navíc se vždycky objeví argument, že ruší klid. „To odkýváme a pomalu mizíme, nestalo se, že by za námi někdo poslal policii,“ dodává Tomáš. Co naopak podle něj nehrozí, je tlačení strojů na silnici. „Sebrat dneska ventilky nebo fajfku od svíčky jako v minulých dobách nikdo nezkouší,“ má jasno Tomáš. Kdo uteče, vyhraje Nezdá se nám, že by po desítkách kilometrů v terénu nikdo za skupinkou neposlal strážce zákona. „Žádná hlídka nás nikdy nechytala,“ popisuje Tomáš obvyklou jízdu s tím, že i kdyby se za nimi vydala služební octavia, stejně by jí ujeli. „Prostě se rozprchneme. Stačí překonat strouhu, či vyjet trochu prudší kopec, a je po pronásledování,“ vypráví dál. Pro všechny případy podle něj mají předem dohodu, že pokud by někoho hlídka přece jen přinutila zastavit, na případnou pokutu se rovným dílem složí. To je častější právě u teréňáků nebo čtyřkolek, kdy tomu, kdo se nechá chytit a pomalou jízdou zabrání dostihnout i ostatní, pokutu vyrovnají. Navíc nejezdí pořád stejnou trasu, pohybují se po celé zemi, kde se dá. Po ose jen v blízkém okolí, jinak si motorky převážejí v dodávkách. A když se skupinka sejde třeba na čerpací stanici, kde je shodou okolností na kafi policejní hlídka? „Vědí, že bychom jim ujeli,“ říká náš průvodce s tím, že se strážcům pořádku do toho nechce i proto, že by museli služební auta pak mýt za své, a ještě nadřízeným vysvětlovat, proč motorkáře nechytili. O zranění není nouze Nechce se nám věřit, že by zakázaná jízda v terénu procházela tak hladce. „Hlavní nebezpečí je v tom, že se může stát cokoli. O lehčí zranění není nouze, les se pořád mění,“ zvážní Tomáš, který si za řídítky už párkrát pořádně natloukl ruce i nohy či pochroumal žebra. „Taky jsem jednou skočil z pěti metrů ze skály a dole se pěkně rozmáznul. Odnesl to loket, tři žebra praskla, a ještě mi sesedly obratle,“ popisuje nejvážnější karambol s tím, že už jezdí daleko klidněji. „V terénu je to pro našince ale pořád mnohem bezpečnější než provoz na silnici,“ uzavírá Tomáš s tím, že nikoli v terénu, ale na asfaltu jeho kamarádi přišli třeba o ruku či nohu. Časopis Svět motorů – 15. 11. 2019 – Petr Barták

FAQ

Mohu vjet do lesa, když před ním není umístěna značka zákazu vjezdu?

Nikoliv, zákaz vjezdu do lesa nestanoví značka, ale přímo zákon. Mimo jiné určuje, že je v lese zakázáno rušit klid a ticho, a stejně tak bez souhlasu vlastníka porušit zákaz vjezdu a stání motorovými vozidly. Když budete motorovým vozidlem jezdit po lese, riskujete víc než jen pokutu 5 000 Kč, kterou stanovuje lesní zákon. Jeho novela totiž praví, že se jedná fakticky o správní delikt, za který lze uložit pokutu až 100 tisíc korun.

Chci se přihlásit na konkrétní trať. Jak získám slevový kód?

Stáhněte si přes Google Play aplikaci Klub nového lesa do svého mobilního telefonu. V záložce Dárky klikněte na ikonu Sleva na jízdu po offroadové trati, po jejímž otevření se vám zobrazí pětimístný slevový kód. Ten zadáte do formuláře přihlášky na webu ke konkrétní trati.

Kolik tratí je zpojeno do programu #NEpolese?

Do pogramu je zapojeno 16 offroadových tratí po celé České republice. Jejich přehled zjistíte v mapce na této stránce. Na mapě si můžete vybrat trať, která je nejblíž vašemu bydlišti a hned se přihlásit.

Mohu slevu na jízdu v offroadovém areálu využít vícekrát?

Ano, počet využití není limitován. Vždy je třeba pouze vygenerovat nový slevový kód prostřednictvím mobilní aplikace Klub nového lesa.